Recensies La Cenerentola Opera Zuid mei 2015

“ Met Karin Strobos in de hoofdrol hebben ze een Cenerentola in huis die ook op uitbundige momenten secuur en innemend blijft”
Biëlla Luttmer, De Volkskrant 18 mei 2015

“Assepoester zelf wordt prachtig vertolkt door Karin Strobos […] Mezzosopraan Strobos is zeek muzikaal, zingt haar moeilijke coloraturen met schijnbaar gemak en beweegt zich volkomen natuurlijk op het toneel”
Wim Hekking, Limburgs Dagblad 18 mei 2015

“Geheel volgens verwachting is de mezzo Karin Strobos in de titelrol het stralende middelpunt”
Thiemo Wind, De Telegraaf 18 mei 2015

“Mooie rollen daarin hadden bariton Marcel van Dieren als de doortrapte stiefvader Don Magnifico en mezzosopraan Karin Strobos als opvallend weerbare en virtuoos zingende Cenerentola”
Marjolein Segers, Eindhovens Dagblad 18 mei 2015

“Hun liefde (Karin Strobos en Elmar Gilbertsson) was geloofwaardig en hun zangsprong er in deze cast bovenuit. […] Strobos was heerlijk op dreef. Van haar ingetogen opening tot haar virtuoze, breed uitgesponnen slotstuk zong ze vlekkeloos. Ze bracht haar coloraturen met sier en charme en liet haar stem van hoog tot laag klankrijk rondzingen. Een vertolking waar geen speld tussen te krijgen was”
Jordi Kooiman, Place d’Opera 18 mei 2015

“Een topavond vol vocale brille […] In het stralende middelpunt van de cast stond mezzosopraan Karin Strobos. De coloraturen rolden jaloersmakend uit haar keel. [….] Strobos en Gilbertsson vormden een perfect ogend en orend paar”
Peter van der Lint, Trouw 19 mei 2015

Barbe-Bleue 2011

“Ook bij het koor en de vocale solisten getuigen vaart en esprit van een goed gecultiveerde teamgeest. Net als in Der Rosenkavalier steelt Karin Strobos de show”
Thiemo Wind, De Telegraaf

(…)Bobèche doet iedereen beven, behalve de stoere Boulotte. Mezzosopraan Karin Strobos, vaste kracht van Opera Zuid, geeft haar wellustig en krachtig vorm.
Floris Don, NRC Handelsblad

(…)Temidden van dit geweldige ensemble bloeit als vanzelf een ster op: Karin Strobos, de diva van Opera Zuid. (…) mixt [zij] haar registers gedurfd en optimaal, en dendert zij over de bühne als een volleerde acrobate.
Peter van der Lint, Trouw

(…)geweldigde vocale prestaties van Karin Strobos (als Boulotte) en Joan Ribalta (als Blauwbaard).
Henk Krol, Gaykrant

(…)De rol van boerin Boulotte is mezzosopraan Karin Strobos op het lijf geschreven. Naast haar prachtige stem laat ze ook zien dat ze een groot acteertalent is.
Erik Theunissen, cultuurbewust.nl

(…)”Al kan Karin Strobos er ook wat van als de boerin Boulotte. Haar uitdagende zang rijmt perfect met haar ordinaire, zelfverzekerde spel. Wederom een succesoptreden van de mezzosopraan.
Jordi Kooiman, Place de l’opera

(…)‘Barbe-Bleue’ is een uitstekend werk voor een ensemble en de jonge zangers van Opera Zuid zijn stuk voor stuk zonder uitzondering voortreffelijk. Allen zingen ook opvallend goed Frans. Opmerkelijk de tenor Mark Omvlee, die fantastisch is als de obsessief jaloerse koning Bobèche en de lekker excentriekeKarin Strobos in haar seksuele verlangens als de boerin Boulotte. Er werd met haar gegooid en gesmeten en haar blauwe plekken moeten talloos geweest zijn(…)
Mark Duijnstee, operanederland.nl

Rosenkavalier 2010

“Mezzosopraan Karin Strobos steekt boven iedereen uit”
Bela Luttmer- De Volkskrant

(…)Maar de grote troef van deze “Rosenkavalier” is Karin Strobos, die in de travestierol van Octavian geen moment enig ongemakkelijkheid oproept, integendeel. Strobos kleurt ook vocaal geweldig in muzikale hoogtepunten als het slotduet. Je kunt Miranda van Kralingen er alleen maar om bewonderen; met haar keuze voor jonge Nederlandse zangers neemt ze risico, maar biedt ze ook kansen, en soms dus met groots resultaat.
Mischa Spel, NRC Handelsblad

(…)” Dat beide scènes zo overtuigen ligt voor een groot deel aan de Octavian van mezzosopraan Karin Strobos. Hart, ziel en zaligheid ligt er in deze geweldige stem en persoonlijkheid. Er ligt een grote carrière in het verschiet voor Strobos. (…)” Mocht Magdalena Kozena onverhoopt uitvallen, dan hebben ze met Strobos een Octavian van internationale allure(…)
Peter van der Lint, Trouw

(…) Werkelijk subliem is Karin Strobos als Octavian. Ze zingt en acteerd frank en vrij, met een ontwapenende directheid(…)
Thiemo Wind, De Telegraaf

(…)De Nederlandse mezzosopraan Karin Strobos debuteert in de moeilijke titelrol van Octavian, de grootste mezzorol van Strauss. Zij is geloofwaardig als de jongen van zeventien jaar en twee maanden. Gepassioneerd toont zij diens superieure edelheid en mannelijke kracht. Met haar intense expressie en stralende stem, die nergens forceert en altijd vrij klinkt, betovert Karin Strobos het publiek.
Mark Duijnstee, operanederland.nl

Strobos siert Opera Zuids Rosenkavalier (…)Ik zag een productie met grote rollen, kleine rollen, maar in elk geval géén matige rollen. En er was Karin Strobos. Als ze op het podium verschijnt, gebeurt er iets. Ze is niet lang en niet breed, maar heeft een aanwezigheid die meteen aangenaam is. Haar mezzostem klinkt warm. En van de vooraf gemelde verkoudheid was niets te merken. Ik ken geen andere operazangeres die zo’n vanzelfsprekende en ongemaniëreerde stijl van zingen en acteren heeft. Ze is stoer als Octavian, bijna kwetsbaar als ze de als meisje verklede Rosenkavalier speelt bij de ontmoeting met baron Ochs auf Lerchenau en ze is ravissant in haar zilveren outfit in de slotscène.
Francois, Place de l’opera

Il Barbiere di Seviglia De Nederlandse Reisopera november 2013

“Hoewel er over de hele linie verdienstelijk wordt gepresteerd, is er maar één die dit vak tot in de finesses beheerst en dat is de mezzo Karin Strobos, een Rosina uit duizenden. Stralend en loepzuiver strooit ze de coloraturen in het rond alsof het pepernoten zijn. Ze tilt de productie naar een niveau dat de productie als geheel niet heeft. Zo’n zangeres is een omweg waard”
Thiemo Wind, De Telegraaf 25 november 2013

“Karin Strobos is de gedroomde Rosina, superbeweeglijk met ledematen en stembanden. Het woordje Ma! In haar grote aria is niet van een koket meisje maar van iemand die een tang kan zijn. Een Rosina uit duizenden”
Peter van der Lint, Trouw 25 november 2013

“De hele cast mag er zijn. Voorop de Hollandse diva Karin Strobos, die schittert als temperamentvolle en capricieuze Rosina. Als ze eindelijk de bruid is van Almaviva, maakt ze ook nog een radslag”
Kasper Jansen, NRC Handelsblad 28 november 2013

Rosenkavalier 2011

Pardoes droomdebuut voor de Nederlandse Karin Strobos in Der Rosenkavalier ‘Strobos (31) zou al als understudy met haar Zuid-Afrikaanse collega Michelle Breedt de honneurs waarnemen, maar toen werd Breedt te grazen genomen door de tweede bacil – waarmee Strobos pardoes in de premierevoorstelling terechtkwam, en die met een triomf bekroonde.
Frits van der Waa, De Volkskrant (16 mei 2011)

Droomdebuut Strobos in fraaie ‘Rosenkavalier’ onder Rattle ‘Kozena werd ziek, vervanger Michelle Breedt ook. En zo maakte Strobos met haar strakke mezzo en gave voor jongensgebaren (waar laat je die handen als je geen zakken hebt?) een droomdebuut in een van de meest prestigieuze producties van het seizoen.
Mischa Spel, NRC Handelsblad (16 mei 2011)

‘De Nederlandse mezzosopraan Karin Strobos […] stal de show en kreeg van alle zangers het meeste applaus. Zelfs haar collega-solisten klapten mee, een tafereel dat men op de operabühne zelden ziet.
Erik Voermans, Het Parool (16 mei 2011)

‘Karin Strobos […] bewees, na een succesvolle serie als Octavian bij Opera Zuid, ook op dit internationale podium te kunnen stralen.
Hans Visser, Noordhollands Dagblad (16 mei 2011)