Karin Strobos

KARIN STROBOS

Karin Strobos kreeg de kans in te vallen in de rol van Octavian in Der Rosenkavalier van R. Strauss bij De Nationale Opera onder de baton van Sir Simon Rattle. Haar succesvolle optreden oogstte lovende kritieken. Zowel het NRC als De Volkskrant spraken van een droomdebuut. De carrière van Karin is vanaf dat moment in een stroomversnelling terechtgekomen.

Van 2014 tot medio 2019 had Karin Strobos een vast contract bij het Aalto-Musiktheater in Essen, Duitsland. Daar vertolkte ze rollen als Cherubino, Charlotte, Suzuki, Zerlina, Idamante, Dorabella, Rosina en Siébel en Amando. In het seizoen 2019-20 zingt Karin aldaar in Der Rosenkavalier (R. Strauss) en in Faust (Gounod).

Van 2009 tot 2011 behoorde Karin tot het vaste ensemble van Opera Zuid, waar ze rollen zong als Octavian, Cherubino, Hänsel, Varvara, Suzuki, Siébel en Boulotte. In mei 2015 kwam ze terug om de titelrol te zingen in Rossini’s La Cenerentola te zingen.

Na haar rol in Der Rosenkavalier keerde Karin terug naar De Nationale Opera in Amsterdam voor de rollen Flora (La Traviata) en Phénice (Armide). In oktober 2018 zong ze Karolka in Janacek’s ‘Jenufa’. In juni 2020 staat ze weer in het Muziektheater voor de Holland Festival-productie van Rusalka (Dvorak).

Bij de Nederlandse Reisopera zong ze Cherubino, Flora, Rosina en Der Komponist (Ariadne auf Naxos). In september en oktober 2019 zong Karin wederom de rol van Rosina in Il barbiere di Siviglia (Rossini). Het was de reprise van de succesvolle voorstelling van de Nederlandse Reisopera uit 2013. 

Karin trad veelvuldig op als soliste bij orkesten, zoals het Radio Filharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, Het Gelders Orkest, het Noord Nederlands Orkest en de philharmonie zuidnederland. In november 2017 was ze wederom soliste bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest voor de concerten ‘Musical meets Opera’ (zie interview De Volkskrant). In 2018-19 zong Karin liederen van Mahler en van Wagner, respectievelijk met het Nederlands Kamerorkest en met het Ciconia Consort.

In december 2019 geeft ze een serie concerten met het Gelders Orkest, waar zij aria’s van Mozart vertolkt en ook het slotdeel uit Mahler’s Vierde Symfonie. 

Willem Jeths schreef speciaal voor Karin twee delen in zijn Eerste Symfonie. Hiermee maakte Karin haar debuut in de Zaterdagmatinee in het Concertgebouw van Amsterdam met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart. Onder leiding van De Waart maakte Karin in 2015 haar debuut bij deFilharmonie van Antwerpen, in Mahler’s Vierde Symfonie.

Kamermuziek maakt Karin veel en graag met haar vaste pianiste Else Sterk, haar vaste trio met Daria van den Bercken en Felicia van den End, met Sax en Stix en met Cello8ctet Amsterdam. In de seizoenen 2017-19 tourde ze door Nederland met ‘Die Schöne Magalone’ van Brahms. Hierin werkt ze samen met pianist Thomas Beijer en acteur Sieger Sloot. 

Karin ontving prijzen als de Grachtenfestivalprijs 2011, het Gouden Viooltje en de Debuut Publieksprijs met Felicia en Daria.

Karin studeerde bij Henny Diemer aan het Utrechts Conservatorium, waar ze in 2009 haar Master met onderscheiding ontving. Ook maakte ze deel uit van het ensemble van Opera Studio Nederland. Daarnaast kreeg zij zanglessen van Brigitte Fassbaender, Iris Dell’Acqua, Gemma Visser en Margreet Honig.